De productpagina is dé plek waar de knoop doorgehakt wordt: ga ik dit product kopen of niet? Een superbelangrijke pagina dus. Wat kan je doen om de conversie te verhogen? Ik geef je zeven tips:
1. Snelle indruk: productfoto’s
Klinkt logisch en dat is het ook: zorg voor veel productfoto’s waarop het product goed te zien is.
Plaats in context: voeg bij producten waarbij de maat een rol speelt ook foto’s toe waarop mensen het product gebruiken (denk aan schoenen en kleding, maar ook horloges, koptelefoons, speakers etc.). Laat ook zien hoe groot een product is, bijvoorbeeld door er iets naast te plaatsen zoals een mok, een A4 pagina, een pen, etc.
Toon vanuit alle hoeken: zorg voor een voor-, zij- en bovenaanzicht (nog beter: 360 graden views) en indien relevant ook de binnenkant van een product. Zorg dat mensen kunnen inzoomen zodat ze ook van dichtbij jouw product goed kunnen bekijken.
Materiaal en kleur: Toon duidelijk het materiaal waarvan je product gemaakt is (denk ook aan details zoals stiksels, sluitingen, knopjes, ect.). Biedt je meerdere kleuren aan? Toon dan van elke kleur minstens 1 foto.
2. Zorg dat keuzes makkelijk gemaakt kunnen worden
Zorg dat maat en kleur makkelijk te selecteren zijn. Biedt je meerdere kleuren aan, zorg dan dat afbeeldingen mee wijzigen. Is de voorraad niet bij alle varianten gelijk? Laat dat dan ook zien bij de keuze opties.
Ook een interessante: up-selling. Kijk of je goede combinaties kunt maken met andere producten. Coolblue heeft bijvoorbeeld zijn Bundle Deals waarbij je korting krijgt op accessoires, Bol.com lost het op door ‘Vaak samen gekocht’ als blokje op de pagina te plaatsen met de mogelijkheden om die producten meteen toe te voegen aan het winkelmandje.
Voor carnavalskleding.nl (binnenkort online) heb ik ervoor gekozen om accessoires direct bij het product te plaatsen zodat je eigenlijk altijd een bundel samen gaat stellen. Hier zagen we namelijk dat in de praktijk mensen bijna altijd een combi maken dus hebben we dit direct mogelijk gemaakt.
3. Het belang van prijs
Wist je dat rode bedragen kunnen zorgen voor een hogere conversie? Vooral mannen zijn daar gevoelig voor. Ook het weglaten van het euroteken kan bijdragen aan een hogere conversie, maar test dit vooral goed uit voordat je het implementeert. Ga er ook niet blind vanuit dat mensen beslissen op basis van prijs. Alleen als je prijsvechter bent kan het zinvol zijn om je prijs groot te tonen en eventueel zelfs direct prijzen van je concurrenten te plaatsen.
4. Bedien tragere beslissers
Niet iedereen is hetzelfde. Dat is online niet anders. De leerstijlen kwadrant van Kolb geeft hier mooi inzicht in: je hebt doeners, dromers, denkers en beslissers. De doeners en de beslissers zijn geholpen met een paar highlights van een product met daarbij meteen de mogelijkheid om te kopen, de denker (in het MBTI model is dit de Methodische bezoeker) wil eerst wel even wat meer weten voordat hij de knoop doorhakt en zal dus op zoek gaan naar bevestiging en meer informatie.
Verschillende typen bezoekers. Zorg dat ze allemaal aan bod komen.
Geef de mogelijkheid om lijstjes te maken. Mensen zijn dol op lijstjes, dus zorg dat ze die kunnen maken en delen. Zeker voor de bezoekers die de tijd nemen alvorens te kopen (de methodische en de humanistische bezoeker) zullen eerst een shortlist willen maken voordat ze tot aankoop overgaan. In dat kader is het ook slim om de mogelijkheid aan te bieden producten te vergelijken. Dat kan het best op een categoriepagina maar ook op een productpagina zou je alternatieven kunnen tonen.
Wees volledig in je specs en vertaal ze naar bruikbare teksten. Gewicht, afmetingen, kleur, materiaal. Allemaal zaken die niet mogen ontbreken in je specificaties. Wees hierin zo volledig mogelijk maar ook zo concreet mogelijk. Vertaal vakjargon of gekke afkortingen naar bruikbare teksten. Ze dus niet IP65 maar vertaal dit naar ‘Kan tegen stof en een spatje water’ (of zoiets). Eventueel met de technische term tussen haakjes erachter.
Toon je gewichten en gaat het om een product dat mensen vast moeten houden dan kan je ervoor kiezen om toe te lichten of het om een zwaar product of een licht product gaat. Soms kan het helpen om een vergelijking te maken met een heel ander type product: ‘ongeveer zo zwaar als een pak printerpapier’.
5. Neem zoveel mogelijk twijfel weg
Waloo en frank.nl nemen twijfels weg met goede USP’s, autoriteit en social proof
Twijfel is een conversie killer. Neem daarom zoveel mogelijk twijfel weg. Een aantal dingen die kunnen helpen:
Zet in de buurt van je ‘voeg toe aan winkelwagen’ button de icoontjes van betaalmogelijkheden. Kunnen mensen achteraf betalen, zet dit er dan bij.
Zet ook in de buurt van deze knop de contactmogelijkheden. Bij voorkeur is dit een nummer dat mensen kunnen bellen (wekt vertrouwen). Op mobiel zou je een whatsapp knop kunnen zetten.
Toon shop beoordelingen (9,6, 452 reviews)
Ook in de buurt van de koop button: de USP’s van jouw webshop. Kijk wat hierin voor jouw type producten het verschil maakt. Zo hebben we bij carnavalskleeding.nl bijvoorbeeld gekozen voor ‘Extra korting als je als groep besteld’ als één van de USP’s.
Social proof. “Mensen doen graag wat andere mensen doen. Als u weet dat veel mensen een bepaald product kopen, dan zult u ook sneller het desbetreffende product aanschaffen” (Maurits Kaptein – Digitale verleiding). Verzamel en plaats reviews, vermeld het als iets een populair product is en toon testresultaten van bijvoorbeeld Consumentenbond of tweakers.
Wees volledig in je informatie. Ga na bij de klantenservice wat voor vragen ze binnenkrijgen over een bepaald product en beantwoord deze direct op je productpagina. Dit kan bijvoorbeeld in een Veelgestelde Vragen blokje.
6. Toon geen voorraad maar wanneer iets in huis is
Geef duidelijk aan wanneer iets in huis is. Vermijd teksten als ‘3 items in ons magazijn’ maar zeg liever: ‘Morgen in huis’. Jouw voorraad is niet interessant, mensen willen weten wanneer iets binnen is.
Lukt het niet op korte termijn te leveren, geef dan de optie een seintje te krijgen als het artikel er wel weer is. Is een artikel nooit meer leverbaar (maar wil je het bijvoorbeeld voor de SEO waarde nog wel online houden) geef dan direct alternatieven zodat de bezoeker niet weg hoeft.
7. Wees volledig
Vertel dus de plus- en minpunten van een product en zet alle specificaties in een duidelijke tabel. Vraag je daarbij af wat jouw bezoeker bij dit specifieke product graag zou willen weten en zet die specs bovenaan in de tabel. Dit ‘wees volledig’ stukje lijkt een open deur. Tegelijk zie ik dit nog vaak mis gaan.
Laatst kwam ik tijdens een zoektocht naar een nieuwe deurbel op een webshop met een enorm aanbod.
Ze hadden ook diverse deurbellen maar wat bleek: elke productpagina bevatte enkel één foto en een heel kort tabelletje met specificaties. Geen uitleg over de ringtones, over de maximale afstand van de ontvanger, over wat voor batterijen erin moesten (en of die bijgeleverd waren) en wat andere mensen van die deurbel vonden.
Je hoopt op de linker variant, maar treft nog vaak de rechter
De site zag er verder prima uit maar ik ben toch maar weer gaan shoppen bij bol.com waar ik deze info wel allemaal vond. Content is key. Liever minder producten met steengoede content dan een enorm aanbod met matige content.
Zo, dat waren mijn 7 tips voor vandaag. Zoals vaak is de belangrijkste vraag als je met de productpagina van jouw webwinkel aan de slag gaat: hoe geef ik mijn bezoekers precies die informatie die hij nodig heeft om een goede beslissing te kunnen maken? En daaruit voortvloeiend: hoe zorg ik voor een zo prettig mogelijke ervaring op de productpagina? De tips die ik gaf geven je alvast een zetje in de juiste richting. Succes!